עמודים

הפורטל הישראלי להדרכת הורים

טיפול בתגובות אוטומטיות בעזרת כלי ה nlp

האם אתם מקדישים מחשבה לכל בחירה או מתנהלים על אוטומט? רוב בני האדם מאמינים שהבחירות שלהם הן תוצר של שיקול דעת ואפילו מחשבה מעמיקה. הם מודעים כמובן לכך שישנם הרגלים ובמידה מסוימת אפילו קיבעונות, ובכל זאת לא מזהים אצלם תגובות אוטומטיות. במובן מסוים היעדר האוטומטיות אפילו נתפש כמאפיין ייחודי של המין האנושי בהשוואה לבעלי חיים אחרים או רובוטים.

אבל המציאות שונה: לכל אחד מאיתנו יש טייס אוטומטי, וישנם מקרים רבים שבהם הוא זה שמפעיל אותנו – גם כשהדבר לא בהכרח משרת את האינטרסים שלנו.

למה אנחנו זקוקים לטייס אוטומטי?

כל בן אדם מבצע בכל רגע נתון אינספור פעולות, והפניית מלוא תשומת הלב לכל פעולה פשוט בלתי אפשרית – דמיינו את עצמכם למשל הולכים ברחוב: האם תצליחו להגיע למחוז חפצכם את תתחילו לנתח כל תנועה של הרגל? או לעצור אחרי כל צעד ולתכנן איפה להניח את כף הרגל בצעד הבא? פעוטות שרק מתחילים ללכת עושים זאת, אבל אנשים מבוגרים הם כבר מספיק מיומנים כדי ללכת על אוטומט. אנחנו אפילו מצליחים לבצע כמה וכמה פעולות במקביל תוך כדי הליכה וגם להימנע ממוקשים אפשריים כמו צואת כלבים (לפחות רוב הזמן…) – אבל ישנן גם פעולות שעבורן הטייס האוטומטי הוא לא דבר חיובי אלא להפך.

מצד שני יש גם פיתרון: טיפול בתגובות אוטומטיות בעזרת כלי ה nlp.

באילו מקרים נרצה לנטרל את הטייס האוטומטי?

כשההרגלים שלנו פוגעים במי שאנחנו רוצים להיות, רצוי לנטרל את הטייס האוטומטי.

דוגמה נפוצה אחת לתגובה אוטומטית לא רצויה היא אכילה רגשית – מצב שבו אנחנו אוכלים גם כשאנחנו לא רעבים, אלא כתוצאה מקושי רגשי כזה או אחר (ולמעשה באופן כללי חלק גדול מהבחירות הקולינריות שלנו הן תוצר של אוטומט ולא של מחשבות מודעות על מה אנחנו אוכלים והאם הדבר נכון עבורנו).

עוד דוגמה היא אדם שמתמלא כעס עז כשמותחים עליו ביקורת, או אפילו רק כשנדמה לו שהוא עומד לקבל פידבק שלילי. אף אחד לא אוהב לשמוע ביקורת, אבל התפרצות בוטה בסיטואציות שכאלה עלולה לחבל באינטראקציות הבין-אישיות של האדם וגם בקריירה שלו – ולכן כדאי ללמוד לטפל באותה תגובה אוטומטית.

כיצד מטפלים בתגובות אוטומטיות ב- nlp?

הבסיס של הטיפול בתגובות האוטומטיות הוא מודעות.

ככל שנהיה מודעים יותר לכל פעולה שלנו – למשל מה אנחנו אוכלים ולמה, מה מעורר אצלנו כעס ומדוע וכו' – כך האוטומט ייכנס פחות לפעולה והבחירות שלנו ישקפו את האישיות שלנו ויאפשרו לנו לחיות כפי שאנחנו רוצים באמת.

לצורך העלאת המודעות משתמשת שיטת ה- nlp בדברים שאומר המטופל, בין אם לאחרים ובין אם בינו לבין עצמו. אם למשל התשובה של האדם לשאלה מדוע אכלת למרות שלא היית רעב היא "החיים ממש קשים, אז לפחות שיהיה משהו מתוק בפה", אפשר לברר איתו מדוע הוא מאמין שהחיים קשים, לבחון עד כמה אותה אכילה בלתי מודעת (שכבר הופכת מודעת) באמת עוזרת לו בחיים וכו'.

זיהוי האמונות שמאחורי המילים מאפשר למטופלים לבחון האם הן אכן מתאימות להם – ואם לא, לשנותן. כשהאמונות משתנות, משתנה כמובן גם ההתנהגות ובפרט פוחת המרכיב האוטומטי. מרכיב אפשרי נוסף בכל טיפול בתגובות אוטומטיות בעזרת כלי ה nlp הוא דמיון מודרך, שמסייע לאדם לנטרל אמונות מגבילות ולהיפטר מדפוסי פעולה אוטומטיים.

השאר תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>