עמודים

הפורטל הישראלי להדרכת הורים

פיית החלומות – איך לבחור יועצת שינה?

שוב עבר עליכם לילה קשה, אתם כל כך עייפים שכבר בעבודה התחילו להעיר לכם, החלטתם שזהו… צריך ללמד את העולל הקטן לישון!
ומה עכשיו? יש כל כך הרבה שיטות ורעיונות. איך נדע מה טוב לו? איך נדע מה נכון לנו?
היום בעידן האינטרנט אנחנו חשופים לים של מידע. כל כך הרבה שזה כבר מבלבל. אז בואו נעשה סדר בדברים על מנת להקל עליכם את הבחירה בדרך הנכונה עבורכם.
ישנן 3 גישות מרכזיות בנושא הקניית הרגלי שינה:
1. התעלמות מוחלטת: משאירים אם התינוק לבכות ללא מענה. ברוב המקרים לאחר שניים או שלושה לילות כאלה התינוק יפסיק לבכות. מדובר בהכחדה דרסטית ואגרסיבית של ההרגלי השינה הלקויים ולא בלימוד והקניית הרגלים נכונים. בצורה זו מלמדים את התינוק שהבכי שלו אינו אפקטיבי ושעליו להרדם ללא עזרה.
ההתעלמות המוחלטת אכן מביאה לתוצאה בזמן קצר מאוד, אך במחיר שלא בטוח שכולנו כהורים יכולים לעמוד בו. בגישה זו קיים חשש שהילד ילמד שלבכי (שזוהי צורת הדיבור שלו) אין משמעות ויאבד את ביטחונו ואמונו בהורה המטפל. נוסף על כך, זו שיטה שקשה מאוד ליישום, אין דבר שקשה לנו יותר מלהשאיר את ילדנו בוכה בחוסר אונים, ולאחר שנעשה זאת, ככל הנראה ניקח את התחושה הקשה הזו עמנו עד ימינו האחרונים.
דבר נוסף שחשוב לדעת על שיטה זו הוא שהיא איננה מחזיקה מעמד ולאחר כל יציאה מהשגרה כגון מחלה או טיול שבהם כן יקבל התינוק מענה, תאלצו לבצע שוב את אותו הליך קשה ולא נעים. יש לציין שזוהי הגישה הישנה ביותר והיא אינה מומלצת ע"י אף גורם העוסק בנושא השינה אצל ילדים (רופאי ילדים, פסיכולוגים ויועצות שינה)

2. השיטות המתוזמנות: ישנן אופציות רבות בשיטה המתוזמנת. הרעיון הכללי הוא שקובעים מרווחי זמנים ולפיהם נותנים מענה לבכי של הילד.
הנפוצה ביותר היא 5/5. כלומר, 5 דקות נמצאים עם הילד ומרגיעים אותו לאחר מכן יוצאים מהחדר ל 5 דקות וחוזר חלילה. (ישנם גם מרווחים של 10 דקות, 2 דקות וכו' או תזמון הדרגתי בו מעלים את מרווחי הזמנים בין לילה ללילה או באותה הרדמה) בצורה זו הילד מבין שההורים קיימים אבל הוא יכול לקבל מהם סיוע רק בחלק מהפעמים ובמרווח זמן כלשהו.
היתרון הברור גם של שיטה זו הוא מהירות התוצאה אך ישנם חסרונות רבים. "זמנים קודש" כמו שלמדנו בצבא הוא מושג עבורנו בלבד. אם מישהו חושב שלתינוק יש יכולת להערכת זמנים אני מציעה לו לבדוק שוב כמה נושאים הקשורים להתפתחות הילד. ולכן מצב בו לפעמים כן יש מענה ולפעמים לא, פשוט גורם לבלבול. ברוב המקרים ולאור הבלבול מה שיקרה הוא התגברות של הבכי ובשלב מסויים הפסקה שלו, בדיוק מאותן סיבות שרשומות בקטגוריה הראשונה. (הילד לומד שהבכי אינו אפקטיבי). למעשה, בדיוק כמו בשיטה הקודמת אין כאן כל התייחסות לצרכי הילד או של ההורים שלו שבאופן מאוד טבעי ירצו לגשת ולסייע לילדם הבוכה.

3. גמילה מדורגת: המטרה היא לגמול את התינוק או הילד בצורה הדרגתית מגורמי תלות חיצוניים וללמד אותו להרדם בכוחות עצמו. הרעיון הוא להתרחק מהילד באופן הדרגתי. היתרון בשיטה זו הוא ברור. כאן מדובר בתהליך מובנה והדרגתי של הקניית הרגלים. החיסרון הוא באורכו של התהליך.
ישנה אפשרות לעשות גמילה מדורגת עם זמנים קבועים מראש (כל שבוע להתקדם שלב) אך בצורה הזאת ישנה התעלמות מצרכי הילד וגם מצרכי ההורים כיוון שלכל אחד קצב משלו ויכולת שונה של הפנמת התהליך.
'לילה טוב' היא שיטה מדורגת המותאמת באופן אישי לכל משפחה והמעבר בין השלבים מתבצע בהתאם לקצב של התינוק והוריו. בנוסף, 'לילה טוב' מתבססת על עקרון פשוט מאוד של מענה תמידי ומידי לבכי של התינוק מתוך סיבות רבות שארחיב עליהן בהזדמנות. בצורה זו התינוק לומד שהוריו תמיד שם עבורו כאשר הוא זקוק לכך ועל הבסיס הזה נבנות תחושות אמון וביטחון.
אז אחרי שהבנו את ההבדלים בין כל הגישות ובחרנו את הגישה המתאימה ביותר לנו ולילדנו זה הזמן לבצע. פעמים רבות אנו חווים קושי דווקא בביצוע ולא בהחלטה עצמה. מכירים את המשפט "ממחר דיאטה"? זו דוגמא נהדרת למצב בו כבר קיבלנו החלטה אבל קשה לנו מאוד ליישם אותה.
אם אתם יחידי סגולה מהסוג המיישם תוכלו לבצע זאת בכוחות עצמכם, אך אם לא, הפיתרון במקרים האלה הוא קבלת עזרה מגורם חיצוני. יועצת השינה במקרה הזה היא אותו גורם חיצוני שיעזור לכם להכנס למסגרת, יכוון ויסביר לכם לכל אורך הדרך ובעיקר יתמוך. ברור לכולנו שבמקרים רבים, אם לא היה מישהו שצריך לתת לו דין וחשבון העבודה לא היתה מתבצעת…
אבל במי בוחרים???
לאחר שהחלטתם איזו שיטה מתאימה עבורכם, זה הזמן לחפש יועצת שעובדת לפי אותה שיטה. חפשו באינטרנט, שאלו חברים או קרובי משפחה וקבלו המלצות. בחרו לכם 3 יועצות ודברו איתן בטלפון. היועצת שאליה תרגישו את החיבור החזק ביותר היא הנבחרת. הכימיה היא חשובה מאוד ולכן כאשר אתם מדברים עם היועצת ולא נראה לכם שיש חיבור – עברו הלאה. עם זאת, חשוב לזכור שתפקידה של היועצת הוא להגיד לכם היכן אתם טועים, ולכן חשוב לבחור במישהי שאתם מרגישים שתאמר לכם את האמת ולא תנסה לייפות אותה עבורכם כי כך לא תוכלו להתקדם בתהליך ולהגיע אל היעד.
הנושא האחרון בבחירה הוא המחיר. חשוב לבדוק היטב עם היועצת מה כולל השירות שלה ולקחת זאת בחשבון. אי אפשר להשוות בין יועצת שתהיה אתכם בקשר פעם בשבוע לבין יועצת שתדריך אתכם באופן יום-יומי, ומכאן בד"כ גם נובע הפער במחיר.
באופן אישי אני מאמינה שכסף הוא שאלה של סדרי עדיפויות ולכן הקביעה "יקר לי" היא איננה במקומה. חשבו על כמות הכסף שאתם משקיעים בצעצועים, בגדים ואביזרים שונים, היא הרי גדולה פי כמה וכמה. אם ברצונכם לשים בראש סדר העדיפויות את נושא השינה של ילדכם וגם שלכם, המחיר הנקוב לתהליכים מסוג זה בוודאי לא צריך להיות השיקול עבורכם. חשבו על כך כהשקעה, הכסף הזה לא נעלם, אתם תראו את ההשקעה הזו בכל יום מחדש ולא תראו אותה נהרסת, נשברת או נתרמת לאנשים אחרים בתום השימוש. אין ספק שהשקעה בהרגלים נכונים ובריאים היא חשובה עשרות מונים מעוד בגד יפה או צעצוע טרנדי נחשק.
הבחירה בידיכם!

סיון זלצמן
יועצת שינה בשיטת "לילה טוב"

השאר תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>