עמודים

הפורטל הישראלי להדרכת הורים

לא ינום ולא ישן – למה ילדים מתעוררים בלילה?

אחת הבעיות המרכזיות שלנו בעובדה שהבאנו ילדים לעולם, היא שמסיבה מסויימת הם קמים דווקא בלילה ומקלקלים לנו את רצף שנת היופי שלנו.
העובדה הראשונה החשובה כאן היא שאורכו של מחזור שינה של ילד עד גיל 5 הוא כשעה, ובאופן טבעי קיימת יקיצה קצרה בין מחזור שינה אחד לזה המתחיל אחריו. יקיצה זו, היא ככל הנראה שריד הישרדותי מימים עברו ומטרתה לוודא שהכל נשאר בסדר בסביבה. לכן, באופן טבעי הילדים מתעוררים בכל שעה במהלך הלילה. כאשר ילד יודע להרדם בכוחות עצמו, ברוב הפעמים יקיצות אלה מסתיימות בהתהפכות קלה במיטה. הבעיה מתחילה כאשר לתינוק / לילד יש צורך בסיוע חיצוני על מנת להרדם. במקרה הזה, בכל יקיצה שתהפוך להתעוררות של ממש, העולל יבקש את הסיוע שקיבל בתחילת הלילה ואז אנחנו מוצאים את עצמנו לא פעם ולא פעמיים במצבים פחות רצויים מבחינתנו במהלך הלילה או לפנות בוקר.
נוסף על כך ישנם גורמים רבים נוספים שנהוג לקשר ביניהם ובין 'בעיות שינה'. אז נעשה קצת סדר בכל הבלגן שיעזור לכם ההורים להבין טוב יותר את הבעיה.
נתחיל מהגורמים הפיזיולוגיים: שיניים, גזים, מחלות, אוזניים, הפסקות נשימה, אלרגיות, ריפלוקס ועוד…
1.  "השיניים מציקות לו" הוא התירוץ הנפוץ ביותר בכל הקשור לשנת הלילה, ובכלל יש לנו איזו נטייה לא ברורה להפיל את כל צרותיו של העולל המסכן בעובדה שמתישהו בוקעות לו שיניים. אז העובדות הן שבקיעת השיניים אכן מציקה וגורמת לאי נוחות אבל זה קורה רק ביומיים שלפני בקיעת השן. לכן אמירה כגון "בחודשיים האחרונים הוא לא ישן בגלל השיניים" לא יכולה להיות הגיונית.
2. גזים אכן גורמים לילדינו סבל רב בחודשים הראשונים לחייהם, אבל אני לא מכירה הרבה תינוקות שסובלים מגזים גם מעל גיל חצי שנה או 8 חודשים, זהו הגיל כאמור שבו ניתן להתחיל להקנות הרגלי שינה בריאים.
3. בעיות אוזניים נמצאו שכיחות יותר בילדים שמקבלים בקבוק במיטה אז אם אתם רוצים להמעיט בביקורים אצל הרופא הקפידו לא לתת בקבוק בשכיבה במיטה. (גם רופא השיניים יחזק אתכם על כך).
4. ריפלוקס (עליית קיבה) היא תופעה ששכיחותה יורדת ברגע שמפסיקים את ארוחות הלילה וברוב המקרים עד גיל שנה היא עוברת.
5. אלרגיות והפסקות נשימה גם הם גורמים פיזיולוגיים שגורמים ליקיצות בלילה אך לא מפריעים בתהליך ההרדמות.
6. מחלות ובעיקר צינון. אכן לא נעים להיות חולה ובעיקר עם אף סתום שמקשה על הנשימה. עם זאת, עד כה לא נמצא כל קשר בין אף סתום ובין בעיות שינה, ניתן לסייע ולהרים את המזרון על מנת להקל את הנשימה.
נמשיך בגורמים הסביבתיים: כאן נכנס כל גורם שאנחנו יכולים לזהות באחד מחמשת החושים שלנו. הכוונה היא לטמפרטורה חיצונית (קר מדי או חם מדי) ולבוש שאינו מתאים מבחינת תנאים או סוג הבד. אור חזק, רעש וגירויים במיטה או בחדר יכולים בהחלט להפריע ואף לקבע יקיצות במהלך הלילה. מכירים את הקולנוע לחדרי התינוקות או את לוחות המיטה שנדלקים ומנגנים מכל נגיעה? המצאות נהדרות, אבל לא למיטה ולא בלילה!!!
היבט נוסף שמשפיע על מהלך הלילה הוא הסל הרגשי. כאן אנחנו מדברים על ביעותי לילה, סיוטי לילה וחרדת נטישה (בין 8-9 חודשים ועד שנה ורבע).
1. ביעותי לילה מופיעים בד"כ כתוצאה ממחסור בשעות שינה וממצבי לחץ ממקור אחר. זהו מצב שהילד למעשה ישן וכלל אינו מודע לסביבתו וחשוב להיות איתו אך לא להעירו.
2. סיוטי לילה הם תוצאה של חלומות וחוסר יכולת של הילד להבחין בין המציאות לחלום.
3. חרדת נטישה היא שלב התפתחותי טבעי שחלק מהתינוקות עוברים אותו בין הגילאים 8-9 חודשים ועד שנה ורבע.
בכל המקרים חשוב להיות שם בשביל הילד ולהרגיע אותו. בתהליכים אשר מבוססים על הקניית ביטחון לילד ותחושת אמון שאמא ואבא תמיד כאן כדי לעזור, ניתן לראות בבירור ירידה בתופעות אלו.
סקרנו גורמים רבים ליקיצות בלילה אך רובם הגדול איננו גורם ישיר לבעיות שינה. למעלה מ-90% מבעיות השינה הן בעיות התנהגויות שאנחנו ההורים יוצרים במו ידינו כאשר אנחנו מתערבים יתר על המידה בתהליך ההרדמות. התערבות זו, שבשלב הראשוני היא הגשת סיוע אמיתי לתינוק, שאיננו יודע להרדם בכוחות עצמו, הופכת עם הזמן ליצירת תלות של התינוק בגורמים חיצוניים שונים ומגוונים. חשוב להבין שברובם המכריע של המקרים תלות זו ולא אחרת היא מה שגורם לנו לקום בלילה לעוד בקבוק, להתהלך איתם על הידיים ברחבי הבית או לקפץ על כדור ורק בכדי שיחזרו לישון, ושגם אנחנו נזכה לעוד כמה דקות של שינה עד היקיצה הבאה.
הנקודה המרכזית והחשובה ביותר היא שזה למעשה בכלל לא משנה למה התעורר העולל הקטן. ואם לא מדובר במשהו חריג, כאשר הוא ידע להחזיר את עצמו לישון לבד הוא לא יזדקק לסיוע של אבא ואמא וכולם יזכו לשינה טובה וארוכה.

סיון זלצמן
יועצת שינה בשיטת "לילה טוב"

השאר תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>