עמודים

הפורטל הישראלי להדרכת הורים

מי גנב את השינה שלי? – חלק ב'

מי גנב את השינה שלי? – חלק ב'

קושי והתמודדות

ילדים רבים (וגם הוריהם) מתמודדים עם קשיים שונים הקשורים בשינה.
אבל מה הבעיה? דורות שלמים הסתדרו נהדר בלי יועצות שינה והכל בסדר.
אז קודם כל נכון! דורות שלמים פעלו בצורה מסויימת שהביאה לתוצאה. לשמחתנו המדע ודרכי המחקר מתפתחים מאוד ועוזרים לנו מאוד לשפר תהליכים ודרכי הסתכלות על נושאים שונים.
היום בעידן ההורות המודרנית אחוז ההורים אשר מצליחים להתמודד לבד עם בעיות השינה של ילדיהם עומד בערך על 20% . כל השאר נעים מפתרון זמני אחד לאחר ובתקווה שמתי שהוא הבעיה כבר תיפתר מעצמה. אבל כאן מגיעות החדשות הפחות טובות. מחקר חדש חושף ש 80% מהילדים שיש להם בעיות שינה יגדלו להיות אנשים בוגרים עם קשיים הנוגעים לשינה. זה נשמע קצת מצחיק כי אתם בטח לא מכירים אנשים מבוגרים שלא ישנים כל הלילה. חשוב להבין הבעיה נשארת אבל באה לידי ביטוי בצורות אחרות ולא ביקיצות מרובות בלילה. קשיי שינה אצל מבוגרים באים לידי ביטוי בזמני הרדמות ארוכים מאוד, הרדמות בשעות מאוחרות מאוד בלילה, וכן, גם יקיצות לשתיית מים, אכילה לילית או הסתובבות בסלון.
אז למה לא לעשות זאת לבד ולשלם כסף למישהו? אם אתם בין 20% בהחלט אפשר לעשות זאת לבד ואפילו רצוי. אבל אם כבר נדמה לכם שניסיתם ונראה שאתם לא מצליחים זה המקום לפנות לאיש מקצוע. ישנן פעמים שבהן קשה לנו להתמודד לבד עם קשיים ולהתמיד בדרך הנבחרת ולכן חשוב לפנות לגורם חיצוני שיעזור, יסביר, יתמוך וילך איתנו יד ביד אל היעד. בהסתכלות אובייקטיבית לגמרי הקושי הוא ברור ומאוד מובן, אנחנו בקושי מצליחים להתמודד עם עצמנו באמצע הלילה אז להתמודד עם הילדים שלנו??? בצורה דומה אפשר להסתכל על הנושא התזונה. רובנו יודעים היטב כיצד לשפר למשל את הרגלי התזונה שלנו ולהוריד במשקל ועם זאת מכוני הדיאטה ויועצי התזונה מלאים עד אפס מקום פשוט כי רובנו מבינים שלבד יהיה לנו קשה מאוד עד בלתי אפשרי להצליח.
תחום השינה הוא חדש יחסית וצעיר גם ברמת המחקר הרפואי וגם ברמת המחקר הפסיכולוגי ולכן עדיין קשה לרובנו לקבל אותו כחלק מעסקת החבילה. היום ברור לכולם שאם יש קשיים בהנקה פונים ליועצת הנקה. אבל מי בכלל שמע על זה לפני 30 שנה?
הגיל הרך הוא הגיל בו מוטבעים בילדינו הרגלים ויכולות בסיסיות שאותם ייקחו להמשך חייהם ולכן הקניית הרגלים נכונים היא חשובה מאוד בגילאים אלו. אם נהיה חכמים, נבין שכדאי לנו להשקיע את זמננו וכספנו בזמן הזה בהקניית הרגלים בריאים ופיתוח מיומנויות שישרתו את ילדינו לכל חייהם. מדובר פה על פיתוח דמיון, חשיבה יצירתית, הקניית הרגלי תזונה וכן, גם הקניית הרגלי שינה. אז במקום להשקיע בבובות או טרקטורים נוספים לאין סוף הצעצועים שכבר ממילא יש בבית חשבו מה יעזור לילדיכם להתפתח בכיוונים הנכונים והשקיעו במקומות אלו.
גם ברמה הכלכלית מדובר בהשקעה לשנים רבות קדימה. ומאותה הבנה שהקניית הרגלי תזונה נכונים תחסוך לנו בעתיד את כל ההוצאות הכרוכות בדיאטות ומכוני כושר, כך הקניית הרגלי שינה בגיל צעיר תחסוך מאיתנו את חבילת הקשיים הבלתי נפרדת למחסור בשינה ואת ההתמודדות עם הנושא בשלב מאוחר יותר שתהיה קשה ומורכבת בהרבה.
אז קחו את האחריות והיוזמה לידיים ותנו לילדים שלכם וגם לעצמכם מתנה לחיים.

סיון זלצמן
יועצת שינה בשיטת "לילה טוב"

השאר תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>