עמודים

הפורטל הישראלי להדרכת הורים

מי גנב את השינה שלי? – חלק א'

מי גנב את השינה שלי?  – חלק א'

מודעות וקצת היסטוריה

כמה פעמים שאלת את עצמך לאן נעלמו שעות השינה ואיפה לעזאזל אפשר למצוא אותן?
אז זהו… שזה עסק קצת מורכב.
משום מה לכולנו ברור כשמש, שהבאת ילדים לעולם גוררת עמה גזר דין כבד והוא פרידה משעות השינה היקרות שלנו למשך מספר שנים. כבר בשלבי ההריון נשים רבות שומעות לא פעם את המשפט "תשני עכשיו כי אחר כך…" ומרגע יציאתם של הכוכבים החדשים בחיינו לאוויר העולם נושא הדיון העיקרי הוא "איך הוא ישן בלילה?" ו"רואים שאת עייפה".
רובנו מקבלים בהכנעה את גזר הדין ומנסים להקל על המצב בנחמה עצמית בסגנון "לא נורא, זה רק כמה שנים", או כמו שאומרים בפולניה "אני אנוח כבר בקבר".
ההיסטוריה מלמדת אותנו לא מעט פעמים, שהנחות יסוד רבות הופרכו לאורך השנים. עם התפתחות האנושות, התקדמות המדע והמחקר מסתבר לפעמים, שדברים שהיו ברורים כשמש הם כבר הרבה פחות ברורים או שהוכחו אחרת. כמה מהדוגמאות הקלאסיות הם הגילויים שכדור הארץ הוא עגול, שהסיגריות מזיקות לבריאות ושאוכל מלא סוכר ושמן לא באמת תורם להארכת חיינו.
אז הנה חדשה מרעישה נוספת: חיינו ואושרנו תלויים בשינה טובה!
עשרות מחקרים בשנים האחרונות מגיעים בכל פעם לאותה מסקנה והיא שמחסור בשעות שינה לא ממש עושה לנו טוב. לא לנו ולא לילדינו. פגיעה בזיכרון, ירידה בתפקוד המערכת החיסונית, ירידה ביכולות הקוגניטיביות ואפילו קישור לקשת הרחבה הנקראת הפרעות קשב וריכוז.
אז איך הגענו למצב שזה נושא כל כך מוזנח?
לפני כמה מאות שנים הכל היה אחרת. היה ברור לכולם שכאשר השמש שוקעת הולכים לישון וקמים כאשר היא זורחת בבוקר, ובגדר היותה סלב זכתה ליחס מיוחד מגדולי הכותבים. ויליאם שייקספיר כתב "הו שינה, הו שינה עדינה, האומנת הרכה של הטבע, איך הפחדתי אותך?" ותומס דקר כתב "שינה היא שרשרת מוזהבת שקושרת יחד את הבריאות וגופנו".
לעומת זאת אם נתקדם כמה מאות שנים קדימה נראה שהיחס משתנה. תומאס אדיסון אמר "שינה היא בזבוז זמן פושע, ומורשת מימי המערה שלנו" ומרגרט תאצ'ר הטביעה את החותם הסופי וקבעה כי "שינה היא לנמושות".
נראה שהיום, במאה ה-21 המתקדמת שינה נתפסת פשוט כבזבוז זמן. אבל איך זה יכול להיות שהפעולה הזו שלוקחת כ-36% מזמן חיינו תהיה בזבוז זמן?
אנחנו ישנים מסיבות שונות והשינה קשורה לחלקים רבים בגוף האדם ומסייעת בתפקוד של כמעט כל מערכת ומערכת שבו. מעל הכל היא חשובה לאין שיעור לתפקוד המוח בנושאים של יכולת למידה, זיכרון, עיבוד נתונים, יצירתיות ועוד. ולכן השינה היא איננה מותרות ואי אפשר להתייחס אליה כאל פרט שולי בסדר היום!
נו… אבל זה משהו טבעי… כל תינוק יודע… לא נכון!!!
להבדיל ממה שנדמה לנו, יכולת ההרדמות העצמאית איננה פעולה שילדינו נולדים איתה. היא איננה פעולה אינסטנקטיבית כמו יכולת הנשימה או המציצה שתינוק בין יומו יודע לעשות לבד, ואנו ההורים צריכים ללמד את ילדינו לישון בדיוק כפי שאנחנו מלמדים אותם לאכול, להתלבש ולהרכיב פאזלים.
כמו בכל רכישת מיומנות אחרת והקניית הרגלים טובים, מדובר בתהליך שלוקח זמן. פתרונות קסם אחרים עובדים לזמן קצר, אך במשבר הראשון או כל יציאה מהשגרה נעלמים כאילו לא היו מעולם. הנושא דומה מאוד לדיאטה. ללא הקניית והטמעת הרגלי תזונה נכונים לא משנה כמה קילו נוריד ובאיזו מהירות. לצערנו, הכל יעלה שוב ובדרך כלל, אף יחמיר.
אז מה עושים? קודם כל מגיעים להבנה שהילדים וגם אתם צריכים לישון טוב בלילה. ברגע שתגיעו להבנה הזו תבחרו את שיטת הפעולה המתאימה לכם, פעלו על-פיה ותתמידו.
אז קדימה… תתחילו לישון טוב בלילה ושיהיה 'לילה טוב'!

סיון זלצמן
יועצת שינה בשיטת "לילה טוב"

Sivan.zalssman@gmail.com

https://www.facebook.com/sivan.zalssman

השאר תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>