עמודים
http://abaima.co.il/creative-writing-ma-berlin/

הפורטל הישראלי להדרכת הורים

כוחה של המחמאה עבור ילדים בעלי ADHD

כוחה של המחמאה עבור ילדים בעלי ADHD

האם ניתן לשנות התנהגות של ילדים בעלי ADHD באמצעות מחמאות וחיזוקים חיוביים? התשובה היא "כן!" – ויעידו על כך מחקרים עדכניים. אחד ממחקרים אלה נערך בגרמניה, בקרב בנים בגילאי 6 עד 12 שאובחנו כבעלי הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD). על פי מחקר זה, נרשמה אצל הילדים מוטיבציה גבוהה לבצע משימות כשהם זכו למנות גדושות של חיזוקים חיוביים. חיוכים רחבים מצד החוקרים שיפרו את רמת הקשב והריכוז של הילדים וסייעו להם לרסן את האימפולסיביות, שהיא הסימפטום העיקרי של ADHD. מחקרים אחרים גילו שחיזוקים חיוביים מצד הסביבה משפרים גם יכולות זיכרון בקרב ילדים בעלי ADHD. גם גמול כספי, אגב, שיפר את ביצועיהם של ילדים בעלי ADHD – אבל חשוב לדעת כי חיזוק חיובי שבא לידי ביטוי באמצעות אינטראקציה אנושית יצר שיפור גבוה יותר, באופן משמעותי, בקרב ילדים בעלי ADHD ביחס לקבוצת ביקורת שכללה ילדים ללא ההפרעה. תוצאה זו עולה בקנה אחד עם ממצאים נוירו-פסיכולוגיים לפיהם ילדים בעלי ADHD מפגינים התנהלות שונה מהמקובל בחיפוש אחר תגמול. רוב המחקרים מחזקים את היעילות של גמול מוחשי (דוגמת כסף, צעצוע וכו’) – אבל עבור ילדים בעלי ADHD החיוך היה אפקטיבי יותר. כדאי מאוד שהורים כמו גם מורים יקדישו תשומת לב לממצאים אלה.

ילדים בעלי ADHD "זוכים" לעיתים תכופות בחיזוקים שליליים (הערות פוגעות, כעס, נזיפות, וכו’), ומאחר שאחד המאפיינים שלהם הוא קושי בוויסות רגשי ותגובת יתר ביחס לגירויים שליליים, הרי שמהר מאד נוצר ‘מעגל הקסמים’ הידוע של ‘הורה כועס – ילד רע’. שבחים ומחמאות במקום נזיפות והערות פוגעות המסקנה: כדאי לשקול התעלמות מהתנהגויות לא ראויות ולשבח התנהגויות רצויות (הן מילולית והן לא מילולית). כדאי גם שהשבחים יינתנו מייד בעקבות ההתנהגות הרצויה, על-מנת להעצים את השפעתם החיובית. לא רק מחקרים אלא גם ניסיון אישי בעבודה עם ילדים בעלי ADHD מלמד כי ילדים אלה מתלהבים במהירות מכל מחמאה אבל באותה מהירות עלולים להתייאש בשל מבט נוזף או הערה שלילית. על ההורים והמורים להיות מודעים לרגישות היתר של ילדים בעלי ADHD, להתמקד במחמאות ולוותר על תגובות שליליות ביחס להתנהגויות בלתי ראויות או כישלון בביצוע משימות. חשוב להדגיש שאין מדובר בהתעלמות מהתנהגות מסוכנת או כזו שפוגעת בסביבה, וגם לא ביחס לניסיון מכוון למלא מטלות בצורה קלוקלת. מומלץ להתעלם מהתנהגויות לא רצויות מתונות יחסית. בנוסף, כדאי להבהיר מראש לילדים מה הציפיות מהם, מאילו התנהגויות עליהם להימנע ואילו התנהגויות רצויות במצבים שונים. עוד כדאי לערוך "חוזה" בין בית הספר להורים, ולהקפיד על שיתוף פעולה והתנהלות אחידה ועקבית – כאמור, התמקדות בחיובי ומתן מחמאות רבות ככל האפשר, והעלמת עין מהתנהגויות שליליות "סבירות".

 

השאר תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>